.comment-link {margin-left:.6em;}
Adverteren bij Daisycon



donderdag, januari 31, 2008

Staatsieportretten Corbijn "een regelrechte ramp"



De portretfoto's die popfotograaf Anton Corbijn maakte van Koningin Beatrix vallen bij velen niet in goede aarde, zo meldt NRC Handelsblad:

Historica Reinildis van Ditzhuyzen is verbaasd over de foto’s die koningin Beatrix ter gelegenheid van haar zeventigste verjaardag van zichzelf heeft laten maken door de beroemde Nederlandse fotograaf Anton Corbijn. „Dit is gewoon saai,” zegt Van Ditzhuyzen. „Ik snap dit niet. Corbijn heeft prachtige portretten van allerlei beroemdheden gemaakt. En dan maakt hij dit. Dan had de koningin beter haar zoon kunnen vragen om foto’s te maken.”

Ook fotograaf Koos Breukel is niet te spreken over de Corbijn-portretten. Hij noemt ze „een regelrechte ramp”. „Als Anton een klik heeft met zijn onderwerp levert dat prachtige portretten op. Denk aan de foto van Bono met champagnefles in het bad, volgens mij zat Anton er samen met hem in. Maar deze portretten van Beatrix zijn ijskoud. Had hij haar maar in gruizig zwart geportretteerd, onze Queen als Nick Cave, dat was interessant geweest.”

Zelf is Anton Corbijn, die zijn carrière begon als fotograaf van popblad Oor en die bekend staat om zijn rauwe portretten van popmuzikanten, wel tevreden met het werk dat hij heeft gemaakt. „Dit was geen vrij werk maar gewoon een opdracht.” Hij is vooral blij met het close-upportret dat hij van haar heeft gemaakt. „Daar staat ze heel open op. Als een mooie vrouw van zeventig jaar.” Over de foto van Beatrix naast de trap in Paleis Huis ten Bosch is hij het minst tevreden. „Daar kon ik niet goed belichten, die foto lijkt nog het meest op een kiekje.”

In feite verschillen de Corbijn-portretten nauwelijks van de familie en staatsieportretten die in de afgelopen jaren zijn gemaakt door Max Koot – jarenlang de officiële fotograaf van het Koninklijk Huis. Vincent Mentzel, staffotograaf van NRC Handelsblad, portretteerde in de jaren negentig Beatrix precies tegen dezelfde achtergrond in Paleis Huis ten Bosch als Corbijn nu heeft gedaan. Mentzel kreeg destijds alle vrijheid. Hij vermoedt dat de RVD tegenwoordig een grotere invloed heeft. „Er gaat nu niets meer de deur uit zonder dat de RVD het controleert. Maar ik denk ook dat de koningin een flinke vinger in de pap heeft.”

Volgens Chris Breedveld, directeur van de Rijksvoorlichtingsdienst, heeft Corbijn zelf het verzoek ingediend om de koningin te portretteren. „We hadden nog veel meer verzoeken staan maar hebben uiteindelijk voor hem gekozen vanwege zijn reputatie als fotograaf en zijn kwaliteit.” Breedveld zegt dat er van tevoren twee dingen met Corbijn besproken. „Hij moest de vrijheid krijgen om foto’s te maken die passen bij zijn artistieke kwaliteiten. Maar wat hij zou maken moest ook kloppen bij de positie die een staatshoofd heeft.”

Corbijn zegt dat hij gedurende de opnames alle vrijheid had. „Er was niemand van de RVD aanwezig. Het was ik alleen met de koningin.”

Tot zover NRC Handelsblad.

De RVD en Corbijn spreken elkaar wel overduidelijk tegen: volgens Corbijn ging het om een opdracht, volgens de RVD kwam de fotosessie tot stand op verzoek van Corbijn zelf.

En dan de pijnlijke uitglijder van de schrijfster van het artikel, Rosan Hollak. Ik citeer: "In feite verschillen de Corbijn-portretten nauwelijks van de familie en staatsieportretten die in de afgelopen jaren zijn gemaakt door Max Koot."

Max Koot overleed reeds op 25 september 1991...

Update: Lees meer kritiek op de foto's van Corbijn in Het Parool.





<< Home

This page is powered by Blogger. Isn't yours?